El
Grup Municipal d’ICV-EUiA proposarà al Ple municipal de la setmana
vinent que l’Ajuntament de Terrassa manifesti el seu rebuig als
importants
increments que han patit els principals títols del transport integrat
de l’ATM i sol·liciti a l’Autoritat del Transport Metropolità que es
revisi l’actual estructura de zones tarifàries i es reformulin
determinats títols de transport per afavorir i facilitar
l’accés al transport públic del conjunt de la ciutadania, especialment
dels sectors més vulnerables i afectats per la crisi.
ICV-EUiA
considera desmesurat i inacceptable l’incremet de les tarifes del
transport públic per 2014 que va aprovar a finals de desembre el
Consell d'Administració de l'ATM. Per Manel Pérez, portaveu d’ICV-EUiA a
l’Ajuntament de Terrassa, “malgrat la crisi econòmica que afecta les
famílies catalanes i els problemes de contaminació ambiental que pateix
l’àrea metropolitana
la Generalitat de Catalunya ha tornat a introduir una nova
pujada del transport públic que perjudica, com sempre, els sectors més
afeblits per la greu situació econòmica”.
Concretament a inicis d’any
la T-10 ha augmentat un 5% i
la T50/30 més d’un 8%. Ambdós títols són els més
utilitzats per la ciutadania i agrupen al 79,80% dels usuaris segons
dades de l’Autoritat del Transport Metropolità.
En
una situació de greu crisi econòmica els terrassencs i terrassenques
que han d’utilitzar els títols integrats de l’ATM en els seus
desplaçaments
interurbans per motius de treball, estudi, oci i altres han vist com
la T-10 de tres zones ha passat de costar 21,40€ al
2010, a costar 27,70€ aquest any, és a dir un increment del 29,5% i
la T-50/30 ha passat de 75,60€ a 99,60€ en el mateix període, és a dir un increment del 32%.
ICV-EUiA
considera que en un moment de forta crisi econòmica, quan moltes
famílies han vist reduir els seus ingressos globals aquests forts
increments resulten incomprensibles socialment. En aquestes
circumstàncies el transport públic és fonamental per a garantir el dret a
la mobilitat dels ciutadans i les ciutadanes. I atès que la mobilitat
sostenible forma part de les solucions als problemes
de congestió, contaminació local, canvi climàtic i de la dependència
energètica exterior, cal afavorir-la amb unes tarifes assequibles.
I
amb aquesta situació segons ICV-EUiA, els terrassencs i terrassenques
es veuen doblement perjudicats, d’una banda pels forts increments de
tarifes i d’una altra pel fet d’estar a la zona tarifària 3 i haver
d’utilitzar títols de 3 zones pels desplaçaments interurbans cap a
l’àrea de Barcelona.
Per
això a banda de demanar que es rectifiquin les tarifes aprovades, la
resolució d’ICV-EUiA vol que l’Ajuntament de Terrassa proposi a l’ATM
i la Generalitat que es revisi l’actual estructura de
zones tarifàries, reduint les zones actuals i solucionant els desajustos
i agravis de l’estructura vigent, demani a l’ATM que es reformulin
determinats títols socials del transport públic per tal de facilitar
l’accés a col·lectius especialment vulnerables com el de les persones
aturades i en situació de precarietat laboral que avui queden exclosos
en moltes circumstàncies.
ICV-EUiA
considera que hi ha alternatives viables a l’actual sistema tarifari
del transport públic metropolità fent una aposta clara per la
tarifació social i per abonaments amb tarifa plana a preu reduït, que
farien créixer el nombre de persones usuàries. La coalició roigverda
considera que és necessari obrir un debat públic sobre el tema tarifari,
tal com s’ha anunciat repetidament des del Govern
de la Generalitat, i que no s’apliqui com sempre la
política de “fets consumats” com succeeix sempre amb les pujades
tarifàries del transport públic metropolità.
ICV-EUiA
també considera que a la vista de les dificultats per cobrir les
despeses d'explotació del transport públic metropolità, es fa
imprescindible
que el Govern català, com preveu la Llei de Mobilitat des
del 2003, impulsi l'aprovació d'una llei de finançament del transport
públic que creï nous recursos financers, tal i com diu la disposició
addicional vuitena de la Llei de Mobilitat, 9/2003.
----------------------
El grup municipal d'ICV-EUiA proposa al Ple de l'Ajuntament de Terrassa l'adopció dels següents:
ACORDS
Primer.- Manifestar el profund desacord per l'increment de les tarifes de transport metropolità
per l'any 2014 que ha aprovat el Consell d'Administració de l'ATM.
Segon.- Proposar que es revisi l’actual estructura de zones tarifàries, reduint les zones
actuals i solucionant els desajustos i agravis de l’estructura vigent.
Tercer.-
Demanar a l’ATM que es reformulin determinats títols socials del
transport públic
per tal de facilitar l’accés a col·lectius especialment vulnerables com
el de les persones aturades i en situació de precarietat laboral.
Quart.-
Proposar que s'estudiï i aprovi una targeta anual T-ANY amb dues
tarifes, una
per les tres primeres corones tarifàries actuals i una altra per les
sis zones tarifàries existents actualment a preus assequibles i pagament
fraccionat.
Cinquè.- Proposar que es rectifiquin les tarifes del 2014 tornant a les tarifes del 2013.
Sisé.- Demanar al Govern de
la Generalitat que compleixi
la Llei de Mobilitat 9/2003 i que de manera urgent, enceti els treballs per aprovar una Llei de Finançament del Transport Públic.
Setè.- Donar trasllat d'aquests acords a l'ATM, als grups parlamentaris del Parlament
de Catalunya, a l'Associació per la promoció del Transport Públic, als sindicats CCOO i a
la UGT i a
la Federació d’Associacions de Veïns de Terrassa.