Passa al contingut principal

NO a les pujades del preu del transport públic!

El Grup Municipal d’ICV-EUiA proposarà al Ple municipal de la setmana vinent que l’Ajuntament de Terrassa manifesti el seu rebuig als importants increments que han patit els principals títols del transport integrat de l’ATM i sol·liciti a l’Autoritat del Transport Metropolità que es revisi l’actual estructura de zones tarifàries i es reformulin determinats títols de transport per afavorir i facilitar l’accés al transport públic del conjunt de la ciutadania, especialment dels sectors més vulnerables i afectats per la crisi.

ICV-EUiA considera desmesurat i inacceptable l’incremet de les tarifes del transport públic per 2014 que va aprovar  a finals de desembre el Consell d'Administració de l'ATM. Per Manel Pérez, portaveu d’ICV-EUiA a l’Ajuntament de Terrassa, “malgrat la crisi econòmica que afecta les famílies catalanes i els problemes de contaminació ambiental que pateix l’àrea metropolitana la Generalitat de Catalunya ha tornat a introduir una nova pujada del transport públic que perjudica, com sempre, els sectors més afeblits per la greu situació econòmica”.

Concretament a inicis d’any la T-10 ha augmentat un 5% i la T50/30 més d’un 8%. Ambdós títols són els més utilitzats per la ciutadania i agrupen al 79,80% dels usuaris segons dades de l’Autoritat del Transport Metropolità.

En una situació de greu crisi econòmica els terrassencs i terrassenques que han d’utilitzar els títols integrats de l’ATM en els seus desplaçaments interurbans per motius de treball, estudi, oci i altres han vist com la T-10 de tres zones ha passat de costar 21,40€ al 2010, a costar 27,70€ aquest any, és a dir un increment del 29,5% i la T-50/30 ha passat de 75,60€ a 99,60€ en el mateix període, és a dir un increment del 32%.

ICV-EUiA considera que en un moment de forta crisi econòmica, quan moltes famílies han vist reduir els seus ingressos globals aquests forts increments resulten incomprensibles socialment. En aquestes circumstàncies el transport públic és fonamental per a garantir el dret a la mobilitat dels ciutadans i les ciutadanes. I atès que la mobilitat sostenible forma part de les solucions als problemes de congestió, contaminació local, canvi climàtic i de la dependència energètica exterior, cal afavorir-la amb unes tarifes assequibles.

I amb aquesta situació segons ICV-EUiA, els terrassencs i terrassenques es veuen doblement perjudicats, d’una banda pels forts increments de tarifes i d’una altra pel fet d’estar a la zona tarifària 3 i haver d’utilitzar títols de 3 zones pels desplaçaments interurbans cap a l’àrea de Barcelona.

Per això a banda de demanar que es rectifiquin les tarifes aprovades, la resolució d’ICV-EUiA vol que l’Ajuntament de Terrassa proposi a l’ATM i la Generalitat que es revisi l’actual estructura de zones tarifàries, reduint les zones actuals i solucionant els desajustos i agravis de l’estructura vigent, demani a l’ATM que es reformulin determinats títols socials del transport públic per tal de facilitar l’accés a col·lectius especialment vulnerables com el de les persones aturades i en situació de precarietat laboral que avui queden exclosos en moltes circumstàncies.

ICV-EUiA considera que hi ha alternatives viables a l’actual sistema tarifari del transport públic metropolità  fent una aposta clara per la tarifació social i per abonaments amb tarifa plana a preu reduït, que farien créixer el nombre de persones usuàries. La coalició roigverda considera que és necessari obrir un debat públic sobre el tema tarifari, tal com s’ha anunciat repetidament des del Govern de la Generalitat, i que no s’apliqui com sempre la política de “fets consumats” com succeeix sempre amb les pujades tarifàries del transport públic metropolità.

ICV-EUiA també considera que a la vista de les dificultats per cobrir les despeses d'explotació del transport públic metropolità, es fa imprescindible que el Govern català, com preveu la Llei de Mobilitat des del 2003, impulsi l'aprovació d'una llei de finançament del transport públic que creï nous recursos financers, tal i com diu la disposició addicional vuitena de la Llei de Mobilitat, 9/2003.

----------------------

El grup municipal d'ICV-EUiA proposa al Ple de l'Ajuntament de Terrassa l'adopció dels següents:

ACORDS

Primer.- Manifestar el profund desacord per l'increment de les tarifes de transport metropolità per l'any 2014 que ha aprovat el Consell d'Administració de l'ATM.

Segon.- Proposar que es revisi l’actual estructura de zones tarifàries, reduint les zones actuals i solucionant els desajustos i agravis de l’estructura vigent.

Tercer.- Demanar a l’ATM que es reformulin determinats títols socials del transport públic per tal de facilitar l’accés a col·lectius especialment vulnerables com el de les persones aturades i en situació de precarietat laboral.

Quart.- Proposar que s'estudiï i aprovi una targeta anual T-ANY amb dues tarifes, una per les tres primeres corones tarifàries actuals i una altra per les sis zones tarifàries existents actualment a preus assequibles i pagament fraccionat.

Cinquè.- Proposar que es rectifiquin les tarifes del 2014 tornant a les tarifes del 2013.

Sisé.- Demanar al Govern de la Generalitat que compleixi la Llei de Mobilitat 9/2003 i que de manera urgent, enceti els treballs per aprovar una Llei de Finançament del Transport Públic.

Setè.- Donar trasllat d'aquests acords a l'ATM, als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, a l'Associació per la promoció del Transport Públic, als sindicats CCOO i a la UGT i a la Federació d’Associacions de Veïns de Terrassa.
 

Entrades populars d'aquest blog

El cas del Karmel: un exemple del fracàs del model concertat

L'Escola Mare de Déu del Carme, una escola concertada amb un llarg període d’activitat a la nostra ciutat, ha canviat de titularitat fa uns mesos. La nova titularitat està en mans d’un corrent ultra i integrista. Tot això ha estat gràcies a les escletxes d’un sistema que permet la gestió privada amb diners públics de l’escola. Empatitzem i ens solidaritzem amb la preocupació de les famílies de l’escola del Karmel. És injustificable que amb diners públics una escola estigui adoctrinant idees franquistes, homòfobes, masclistes i classistes, allunyades dels principis i valors democràtics. Aquesta situació no és una excepció, és la conseqüència lògica d’un model dual, instaurat des de temps del tardofranquisme i que ha afavorit la privatització encoberta de l’educació. El canvi de titularitat evidència el que ja sabem, que el model de concerts és insostenible. No ens podem imaginar que l’assistència universal pugui discriminar pacients segons ideologia, classe social o origen. I, tanma...

No al tancament de línies a l'escola pública de Terrassa

Des de la conselleria d’Educació de la Generalitat s’informa que hi haurà un tancament massiu de línies a I3 i 1r ESO. Aquesta política retalladora s'acarnissa amb la nostra ciutat, amb la concreció de tancament de 2 línies d’I3 i 8 grups de primer d’ESO. A més, aquests tancaments es concretaran quasi exclusivament en l’escola pública i no tant en la concertada. Com sempre argumenten dades demogràfiques, sense plantejar l’oportunitat de la baixada demogràfica per implantar baixada de ràtios per millorar la qualitat educativa. Per agreujar la situació, des dels Serveis Territorials del Vallès Occidental no es donen els noms dels centres educatius, argumentant que és perquè puguin sortir amb tota l’oferta i  ja es decidirà, segons dades demogràfiques quina línia es tanca. Denunciem aquesta estratègia com a desmobilitzadora, es vol evitar una resposta coordinada des de les AFA’s i la Comunitat Educativa en general, mantenint falses expectatives i competència entre centres. La resposta...

Sobre els recents casos d'abusos sexuals denunciats a la nostra ciutat

Estem consternats arran de les informacions aparegudes l'última setmana sobre la denúncia de diversos casos d'abusos sexuals a una església evangèlica de Terrassa anteriorment coneguda com a Església Samaria. La separació entre església (totes) i estat, mai ha de interpretar-se de manera que les congregacions siguin nuclis aïllats on imperi una llei paral·lela distinta a la que regeix la nostra societat. Tot el contrari: els feligresos de qualsevol fe han de saber que els empara l'estat de dret i els protegeix el mateix sistema jurídic que hi ha de portes enfora del temple. Esquerra Unida de Terrassa sempre estarà al costat de les víctimes, advoquem per un model judicial que sigui especialment sensible amb aquest tema i una administració local que els brindi tot el suport necessari i els faciliti assistència legal i acompanyament psicològic. Sempre ferms enfront de la violència sexual, ni un pas enrere davant les agressions.