EUiA
de Terrassa reclama que les tarifes del servei de transport públic a la
cocapital vallesana avancin cap a un model més social i més progressiu
que el que hi ha actualment. EUiA ha elaborat un comunicat amb aquesta
petició poc després de la posada en funcionament, aquest 2014, de la
nova tarifació de la ‘targeta social’. “Dóna la sensació que l'aposta ha
estat únicament per simplificar i unificar les diferents targetes que
fins aquest moment existien”, ha explicat l’assemblea d’EUiA a Terrassa,
que ha afegit que “tant des de la nostra formació com des de la
coalició d'ICV-EUiA hem manifestat la necessitat que la targeta social
de transport hauria de respondre a uns criteris socioeconòmics”.
La nova tarifació ‘targeta social’ del transport públic
de Terrassa va ser aprovada a finals de l'any passat amb els vots
favorables en solitari del PSC, mentre que ICV-EUiA es va abstenir. Fins
aquest moment l'accés a aquesta targeta estava restringit per l'edat i
amb el nou model, considera EUiA, “s'ha donat un pas endavant ampliant
els col·lectius que tenen accés”, com els majors de 60 anys i
discapacitats i acompanyants, i també perquè la nova tarifació no només
té en compte la renda dins d’aquests col·lectius.
Ara bé, “des d'EUiA considerem que el model s'ha quedat
a mig camí de la tarifació social i progressiva que la situació actual
requereix”, explica l’assemblea en un comunicat, que recorda que aquest
model social i progressiu que ja s’està aplicant en altres àmbits
municipals com les escoles bressol. En concret, EUiA proposa que el preu
variï en funció de la renda i de la unitat familiar, la qual cosa
permetria que la targeta tingués “un caràcter més just i equitatiu” i no
deixés “exclòs a amplis col·lectius de la nostra ciutat que haurien de
tenir accés a la T-BLANCA de manera immediata i prioritària”.
Un d’aquests grups són els aturats: a Terrassa hi ha
més de 23.000 registrats i 10.000 que ja no reben prestació, ha indicat
EUiA, que ha recordat que “la necessitat de mobilitat en la recerca de
feina és indispensable”.
Un altre col·lectiu que hauria de tenir millor accés a
la tarifa social són els “pensionistes dels quals depenen, en molts
casos, fills i néts”: “s'hauria de tenir en compte quantes persones
depenen d'aquesta pensió i no només la renda, ja que en molts casos són
l'únic ingrés a la llar i serveixen de xarxa per a la família”, ha
exposat EUiA de Terrassa.
“Instem i esperem a que en un futur pròxim continuem
avançant cap a un model de mobilitat de transport públic eficaç i amb
una tarifació progressiva i justa”, ha indicat l’assemblea local, que
també ha reclamat “la màxima agilitat en la publicació de les condicions
de la concessió del transport de passatgers de la nostra ciutat per a
que els ciutadans puguin saber quin tipus de gestió hi haurà per part de
TMESA”, l’empresa municipal de transport.
A més, EUiA de Terrassa ha aprofitat l’ocasió per
denunciar els requisits “extremadament restrictius” que l'ATM imposa a
les persones en situació d'atur: cal estar inscrit almenys un any de
forma ininterrompuda a l'atur, es rebi o no algun tipus de prestació,
per poder accedir a una targeta trimestral amb 2 zones de rodalies a un
preu de quasi 30 euros.