L’evolució de la pandèmia de la Covid-19 ha suposat un terratrèmol en
el món educatiu. El sistema està patint una sèrie de problemes i la
nova situació ens ha de fer plantejar-nos com s’encaren des del municipi
aquests nous reptes.
Des de CCOO considerem que la convocatòria del Consell Escolar
Municipal s’ha de fer el més aviat possible, de forma telemàtica. S’ha
d’explicar quines actuacions s’han portat i s’estan portant a la
pràctica per combatre l’escletxa digital i com s’està actuant per
combatre les desigualtats socioeconòmiques que produeixen contextos molt
desiguals per a una educació a distància.
El Consell Escolar Municipal és l’òrgan de participació adequat per
consensuar el plantejament d’un estiu de lleure educatiu. Quina
planificació s’està fent per tal de garantir que el màxim nombre de
persones puguin accedir als casals d’estiu? El Consell Escolar també és
l’àmbit en el que informar de com s’està abordant o com s’abordarà el
procés de matriculació que ha d’engegar en la segona quinzena de maig.
I també s’ha de discutir la planificació que es farà de cara al curs
vinent. Les classes telemàtiques que es desenvolupen en confinament no
són sostenibles segons l’opinió dels i les professionals. Atendre
alumnat amb ràtios de 30-32 alumnes a secundària i 27 a primària no es
garantir la igualtat d’oportunitats. No es pot mantenir la planificació
de sortir amb grups de P3 en certes escoles esperant que la “demanda”
faci els ajustaments per fer tancaments. Des del Consell Escolar s’ha de
pressionar al Departament d’Educació per fer baixar les ràtios,
sobretot amb la previsió d’un inici de curs anòmal i amb la possibilitat
de tornar a les classes telemàtiques.
Hem de parlar de com es
pot abordar aquesta nova realitat. S’ha d’elaborar conjuntament un pla
de xoc per revertir les desigualtats educatives, adaptant el curs 20-21 a
aquesta situació. I s’ha de fer amb programes i accions específiques
per detectar les desigualtats generades i revertir-les. S’ha
d’acompanyar a l’alumnat amb NEE, reactivar i fomentar les activitats
educatives extraescolars, potenciar les beques menjador, entre d’altres.
En definitiva, la Comunitat Educativa de Terrassa, representada en el
Consell Escolar Municipal, ha de pensar, consensuar i portar a la
pràctica els mecanismes necessaris i adients per solucionar els
problemes als quals s’enfronta el sistema educatiu en la nostra ciutat.
S’ha de fer tot el que calgui i més per garantir un accés equitatiu a
l’educació. Des de CCOO farem extensiva aquesta demanda de convocatòria a
la resta de sectors de la comunitat educativa que tenen representació
al CEM per a que es concreti en data propera.
Hem de garantir que l’escola sigui un espai d’equitat.
José Fco. Navajas Adán, Representant de CCOO al Consell Escolar Municipal