La crisi del coronavirus i les seves conseqüències sanitàries ha
propiciat la declaració de l'Estat d'Alarma fa un mes per part del
Govern d'Espanya i l'adopció de diferents mesures preventives a tots
els nivells.
Els Governs municipals estan duent a terme diverses propostes per a
frenar l'expansió del COVID-19. Donem suport a les mesures i la
feina que l’Ajuntament de Terrassa porta setmanes duent a terme per
evitar els contagis i per ajudar a les famílies vulnerables, en una
situació molt delicada. Creiem que no és moment de picabaralles
entre partits, competència entre administracions ni de la cerca de
protagonismes oportunistes. És temps de dialogar, aportar i de
treballar per superar la crisi. I ara mateix, és necessari mantenir
i reforçar el confinament i que les administracions facin arribar
tests analítics, mascaretes i EPI’s.
Pensem també que els components psicosocials i econòmics també han
de ser contemplats en l'elaboració de plans d'acció per part de
l’ajuntament. Existeix un ampli consens internacional en què la
salut no es redueix a l'absència d'afeccions o malalties, sinó que
comporta ”un estat de complet benestar físic, mental i social”
(OMS).
Amb l'objectiu de frenar aquest impacte social, el Govern d'Espanya
ha articulat una sèrie de mesures financeres i pressupostàries per
a facilitar l'actuació de les corporacions locals (Reial decret llei
8/2020, de 17 de març), en l'exercici de les seves competències de
protecció i promoció social.
Aquest Reial decret estableix transferències a les Comunitats
Autònomes, amb càrrec al suplement de crèdit, “per a finançar
les prestacions dels serveis socials de les CCAA, diputacions
provincials i corporacions locals, que tinguin per objecte fer front
a situacions extraordinàries derivades del COVID-19”. En aquest
sentit, tal com recull l'acord de coalició entre Unides Podem i
PSOE, entenem que el Govern Central ha de continuar ampliant les
competències i capacitats dels governs locals, garantint el respecte
de l'autonomia local i enfortint el paper dels municipis com a unitat
territorial bàsica.
La majoria dels establiments han tancat les seves portes i les
famílies de Terrassa respecten escrupolosament les mesures
d'aïllament. La societat demostra un elevat sentit de la seva
responsabilitat i solidaritat en la prevenció de la malaltia. Però
les conseqüències a nivell psicosocial, social i laboral estan sent
devastadores. El petit comerç i el sector de la restauració
sofreixen quantioses pèrdues diàries. La cascada d’ERTOs
destrueix ocupació a un ritme frenètic, incidint perillosament en
el risc d'exclusió social i la qualitat de vida relacionada amb la
salut de les famílies treballadores.
L’ajuntament ha de respondre impulsant mesures psicosocials,
fiscals, de reparació i estímul econòmic que esmorteeixin el greu
impacte d'aquesta crisi en les dimensions psicològica i social de la
població local. Els serveis d'atenció social són una part
importantíssima de l'Estat de Benestar i cap administració com
l'Administració Local és coneixedora de la situació i necessitats
dels nostres veïns. Per això, encara que tant l'Estat com la
Generalitat de Catalunya han anunciat mesures de suport a diferents
col·lectius, proposem que aquestes ajudes es canalitzin i es
potenciïn a través dels serveis socials municipals, ja que serà la
forma més ràpida i efectiva que arribin als seus beneficiaris.
Per tot això, Esquerra Unida Terrassa proposem al nostre Ajuntament:
- Que, es modifiqui l’actual Pressupost de l’Ajuntament, aportant
el que es necessiti a Serveis Socials, a la xarxa de distribució
social d’aliments El Rebost, a programes d’ocupació i de
recuperació del comerç, aquelles partides que anaven destinades a
les Festes Majors (la de la ciutat i la dels barris) i altres
activitats lúdiques o esdeveniments. Els projectes socials de
primera necessitat han de tenir la prioritat pressupòstaria.
- Que, amb caràcter d'urgència, s'implanti un programa
extraordinari d'assistència social primària per a les famílies en
risc d'exclusió, reforçant l'actual plantilla de Serveis Socials i
incrementant la partida pressupostària actual mitjançant les
transferències de crèdit oportunes i les ajudes que arribin de
l'Estat o de la Generalitat de Catalunya. Aquesta línia d'ajudes es
destinarà, entre altres coses, per al pagament de rebuts d'aigua,
llum, aliments, lloguer i estris bàsics.
- Que, amb caràcter d'urgència, es dissenyi un Programa d'Ocupació
Municipal que comenci a aplicar-se de manera immediata després de la
finalització de l'actual crisi del coronavirus, enfocat als
col·lectius més vulnerables i amb perspectiva de gènere: potenciar
la reindustrialització, oferta de locals de coworking, ajudes a la
contractació, línia d'ajudes econòmiques als petits i mitjans
establiments...
- Que, amb caràcter d'urgència, es dissenyi un Programa de
Dinamització del Petit Comerç i de Proximitat que comenci a
aplicar-se de manera immediata després de la finalització de
l'actual crisi del coronavirus. En el disseny d'aquest programa
s'inclouran actuacions com a campanyes promocionals, celebració de
fires gastronòmiques, activitats artístiques i culturals,
ponències, jornades i unes altres per a la dinamització del sector
de manera immediata a la finalització de la crisi.
- Que s'iniciï urgentment un Pla municipal especial de Neteja
especialitzada en les zones cèntriques i comercials del municipi.
Que presti especial atenció a les vies d'entrada de farmàcies,
supermercats, entitats bancàries, caixers automàtics, contenidors
de residus urbans i altres amb alta afluència de persones durant la
crisi.
- Que s’insti al Govern Central a ampliar les competències i
capacitats dels governs locals, garantint el respecte de l'autonomia
local i enfortint el paper dels municipis com a unitat territorial
bàsica, a derogar la Llei 27/2013 de racionalització i
sostenibilitat de l'Administració Local i a aprovar una nova
normativa que concedeixi als municipis la capacitat de percebre uns
tributs propis mínims i de millorar els recursos derivats de la
participació en els ingressos de l'Estat.
- Que s’insti al Govern de la Generalitat a reconvertir l’actual
model sanitari i residencial geriàtric a Catalunya, treballant per
un model 100% públic, i que deixi fora el negoci privat i màfies
d’aquests sectors. No podem continuar estant a la cua de llits, UCI
i respiradors, ni desballestar l’atenció primària (CAP) ni tornar
a veure el que hem vist aquestes setmanes a les nostres residències.
La salut pública no és un negoci, hem de fer que agafi múscul i
capacitat. També que s’insti per tal que no hi hagin avaluacions
qualificadores en l’àmbit educatiu aquest tercer trimestre, per
tal de no aprofundir en la bretxa digital.
- Que rebutgi les declaracions de la patronal terrassenca CECOT, en
la que demana que el contagi de COVID-19 no sigui causa de malaltia
laboral. Aquesta petició vol deixar sense protecció legal els
treballadors i treballadores que es puguin contagiar i vol exonerar a
les empreses a que prenguin mesures de seguretat i protecció en els
centres de treball per evitar contagis. Aquesta petició és
profundament insolidària i va en contra dels drets laborals i de la
salut pública.
Terrassa, 15 d’abril de 2020